کد مطلب:313554 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:174

ترک قفقازی از اعتیاد به چای نجات یافت
مرحوم آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری - رضوان الله علیه - (متوفی 24 ج 2 سال 1406 ق) در ضمن شرح حال پدرشان، مرحوم آیةالله العظمی حاج شیخ عبدالكریم حائری، (متوفی سال 1355 ق) از قول ایشان نقل كرده اند كه می فرمود:



[ صفحه 377]



شخصی از اشراف قفقاز میهمان میرزای شیرازی بود. وی، كه به علت ظلم شیخ عبیدالله مهتدی در قفقاز به سامرا آمده و در خانه ی میرزای شیرازی بزرگ مهمان بود، خیلی چای می خورد، به حدی كه چایخانه ی منزل میرزا، او را اشباع نمی كرد! هنگام افطار می رفت منزل حاج میرزا اسماعیل، پسرعموی میرزای شیرازی كه اخوالزوجه ی مرحوم میرزا بود، و در آنجا چند جام چای آماده بود. یك روز هنگام غروب، ترك فوق الذكر به منزل حاج میرزا اسماعیل می رود. آنها از وی غافل شده و همگی از منزل بیرون رفته بودند. حتی نوكرها نیز در منزل نبودند. شخص قفقازی ترك اعیان منش، در هوای گرم تابستان و زبان روزه، دچار حالت غشوه و بیهوشی می شود و در همان حالت غشوه و بیهوشی، سواری را می بیند كه در همان عالم درك می كند وی حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام است. ایشان به ترك مزبور جامی می دهد، او آن را می گیرد و می آشامد و به هوش می آید، و پس از آن دیگر برای همیشه از چای سیر می شود! مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالكریم حائری می گوید: من قبل از این جریان، دیده بودم كه چای منزل میرزای شیرازی كفاف ایشان را نمی كرد، ولی بعد از آن اصلا به چای لب نمی زد. [1] .


[1] اين مطلب را، واعظ بزرگوار، حجةالاسلام والمسلمين آقاي حاج شيخ علي نظري منفرد از حوزه ي علميه ي قم، در اختيار ما نهادند كه بدين وسيله از لطف ايشان تشكر مي شود.